مشهد - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحولات صورت گرفته، رشد تکنولوژی و بایسته‌های دنیای جدید گفت که برای جلوگیری از دست دادن مرجعیت آموزشی و تربیتی ناچار به انجام تحول اساسی در نظام آموزشی هستیم.

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم‌زاده امروز شنبه در افتتاحیه دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تحول در نظام آموزشی به چالش‌های جدید معلمان نیز اشاره و اظهار کرد در گذشته معلم از اعتبار علمی بالایی برخوردار بود اما با ظهور رقبای جدی مانند هوش مصنوعی نیاز به بازنگری و تحول جدی است.

به اعتقاد وی اگر تحول لازم ایجاد نشود مرجعیت آموزشی و تربیتی و اثربخشی تضعیف خواهد شد و هر چند از دست دادن مرجعیت آموزشی مهم است اما از دست دادن مرجعیت تربیتی می‌تواند به کاهش تأثیر بر دانش‌آموزان منجر شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش به نقش کلیدی معلمان در تحقق تغییرات اشاره کرد و گفت: کارکرد معلم باید از حالت سنتی به سمت رویکردهای نوین و مشارکتی حرکت کند.

حکیم‌زاده با ابراز خرسندی از اهتمام ویژه رییس‌جمهور و وزیر/متبوع/ در راستای تحول آموزش و پرورش اظهار کرد: مبنای ما برای تحول، مدرسه تراز سند تحول بنیادین است و این سند باید به عنوان راهنما و ملاک اصلی عملگرایی قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد :به دنبال /ماه/ مهر متفاوتی هستیم تا دانش‌آموزان و والدین با ورود به مدرسه تغییرات و کیفیت جدید آموزش را احساس کنند.

وی همچنین اهداف محوری تحول در آموزش و پرورش ابتدایی را توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و تقویت هویت و احساس تعلق دانش‌آموزان به محیط مدرسه و جامعه اعلام کرد و افزود: تلاش ما این است که دانش‌آموزان حس تعلق عمیق به مدرسه داشته باشند و بتوانند از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هر چقدر برنامه‌ریزی را با مشارکت همکاران انجام دهیم و برنامه‌ها را از بالا به پایین طراحی نکنیم، به نتایج مثبت و بهتری دست خواهیم یافت.

حکیم‌زاده با یادآوری آنچه که توجه ویژه یک رییس‌جمهور به آموزش و پرورش نامید، گفت: اولین بار است که یک رییس‌جمهور اعلام می‌کند آموزش و پرورش اولویت اصلی کشور است.

وی همچنین با برشمردن تجربیات موفق برخی کشورها گفت: ما نیز باید از این تجربیات درس بگیریم و تمرکز خود را بر روی ارزش‌های انسانی و تربیتی بگذاریم؛ حفظ کرامت کودکان، مشارکت خانواده‌، نقش الگویی معلم و استفاده از روش‌های نوین آموزشی باید در محیط‌های یادگیری پویا و خلاق مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش از امروز شنبه برای مدت ۲ روز در مشهد آغاز شد.