مسئولین کانال پاناما اعلام کردند در پی تنش‌های جدید ایجاد شده در دریای سرخ، این کانال با ظرفیت کامل برای ترانزیت انواع و اقسام کشتی‌های تجاری آمادگی دارد.

به گزارش فوق العاده به نقل از  گروه بین‌الملل مانا؛ سایت کانتینر نیوز گزارش داد: در حالی‌که تحولات دریای سرخ دوباره به اخبار و گزارش‌های اول خبرگزاری‌های دریایی بازگشته است و دریای سیاه همچنان درگیر جنگ است؛ مدیریت کانال پاناما اعلام کرده در حال حاضر با رفع پدیده خشکسالی با ظرفیت کامل در حال فعالیت بوده و برای ترانزیت همه نوع کشتی آمادگی کامل دارد.

براساس این گزارش طرح عظیم توسعه مخزن جدید کانال با هزینه ۱.۶ میلیارد دلاری در دست اجراست تا پس از تکمیل ظرفیت امکان ترانزیت روزانه ۱۵ فروند کشتی دیگر در این کانال فراهم شود. در این صورت ترانزیت کشتی‌ها از ۳۶ فروند فعلی به بیش از ۵۰ فروند خواهد رسید.

در ادامه این گزارش آمده است کانال پاناما که به دلیل پدیده آب و هوایی حدود ۱۵ ماه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی دچار خشکسالی شدید شده بود در سال ۲۰۲۵ میلادی موفق شده با آبخور ۵۰ فوت (۱۵.۲۴ متر) فعالیت کند.

به گفته دکتر «ریکورته واسکز مورالس» مدیر این آبراه در ادامه سال زمستانی خوب و فصل بارانی حال حاضر تمهیدات لازم به کار گرفته شده تا ضمن اجرای طرح توسعه بزرگ و بی‌سابقه این کانال برای فصل خشک بعدی در اوایل ۲۰۲۶ میلادی آماده شود.

واسککز در ادامه افزود: هم اکنون ترانزیت گاز مایع و کانتینر در کانال افزایش و عبور کشتی‌های فله خشک نسبت به سال گذشته دوچندان بهبود یافته است.

در پایان این گزارش آمده است بین ژوئن ۲۰۲۳ و سپتامبر ۲۰۲۴ ترانزیت کشتی‌ها از طریق کانال پاناما به دلیل پایین بودن سطح آب در دریاچه گاتون محدود شد و بخش بزرگی از ناوگان تجاری جهانی مجبور به تغییر مسیر شد.

به گفته مدیر کانال شرایط در حاضر برای عبور کشتی‌ها مهیاست و این کانال آماده پذیرش کشتی‌ها بدون محدودیت می‌باشد.