اختصاصی مانا- دریای سرخ که میرفت کمکم آرامش خود را مجدداً پس از مدتها باز یافته و به دوران اوج خود در تردد کشتیها برگردد، بار دیگر دچار بحران شده و خطوط کشتیرانی تصمیم گرفتهاند نسبت به ترانزیت کشتیها در این منطقه با شک و تردید برخورد کنند. اصابت موشک به دو کشتی در فاصله بسیار نزدیک باعث شد تا بار دیگر بحران پس از حدود هفت ماه که بدون هر گونه حادثه گزارش شده بود، دامن دریای سرخ را بگیرد. در حال حاضر مالکان، اپراتورها، تحلیلگران و سازمانهای تأمین دریانورد با نگرانی اخبار مربوط به حوادث دریای سرخ را پیگیری میکنند.
ماجرا چگونه آغاز شد
Eternity C یک کشتی فلهبر با پرچم لیبریا تحت مدیریت یونان با ۲۲ خدمه فیلیپینی و یک افسر امنیتی یونانی نیمهشب هشتم جولای در حالی که به سمت حدیده یمن در حرکت بود، ناگهان توسط شبه نظامیان حوثی یمن مورد حمله قرار گرفت. این کشتی در ۹ جولای پس از یک حمله هماهنگ شامل موشک، پهپاد، قایقهای مملو از مواد منفجره و شلیک سلاحهای سبک غرق شد.
۲۴ ساعت قبل از آن نیز در حملهای هماهنگ و مشابه کشتی Magic Seas مورد حمله موشکی قرار گرفت. در پی این حملات رهبر شبه نظامیان حوثی یمن ادعا کرد هر دو حادثه هشداری به شرکتهای کشتیرانی بود که با اسرائیل تجارت میکنند. این حوادث زنگ خطری برای صنعت کشتیرانی بود که مراقب عملیات حمله به کشتیها باشند و جوانب احتیاط را در انتخاب بنادر مقصد در نظر بگیرند. در این حادثه علاه بر اینکه کشتیها آسیب کلی دیده و یکی از آنها غرق شد، برای جامعه دریانوردی نیز بسیار نگران کننده بود، زیرا به مرگ چند دریانورد و مفقود شدن تعدادی از آنها منجرشد که تلاش برای پیدا کردن آنان ادامه دارد.
مقامات آمریکایی شبه نظامیان حوثی یمن را به ربودن خدمه بازمانده پس از غرق شدن کشتی متهم کردند. ادعایی که توسط منابع یونانی و لیبریایی نیز تکرار شد. روزنامه یونانی Kathimerini گزارش داد که بیم آن میرود چهار دریانورد جان خود را از دست داده باشند، از جمله سه نفر که گمان میرود در موتورخانه گرفتار شده باشند. تلفات هنوز به طور رسمی توسط اپراتورهای کشتی تأیید نشده است.
هشدار دولت فیلیپین
از آنجاییکه اکثر دریانوردان تبعه فیلیپین بودند به همین جهت دولت فیلیپین پروتکلهای ریسک دریایی خود را تشدید کرده و به همه آژانسهای مجاز مدیریت کشتی دستور داده تا کشتیهای تحت مدیریت خدمه فیلیپینی را از مسیرهای دریای سرخ و خلیج عدن که اکنون رسماً به عنوان مناطق جنگی تعیین شدهاند، دور کنند.
آمی دانیل مدیرعامل شرکت اطلاعات دریایی Windward در این باره گفت حمله به کشتی Eternity C پس از غرق شدن کشتی Magic Seas نشاندهنده تشدید نگرانی در زمینه تردد کشتیها از منطقه دریای سرخ میباشد. وی افزود: حدود ۱۶ درصد از ناوگان تجاری جهانی به نوعی ارتباط عملیاتی با شرکتهایی دارند که با اسرائیل تجارت میکنند. اگر شبه نظامیان حوثی یمن وابستگیهای غیرمستقیم را هدف قرار دهند ما با تهدید جدید و عمیقی در تجارت دریایی جهانی مواجه هستیم.
تلاشهای جستوجو و نجات در دریای سرخ از نجات چهار نفر دیگر از سرنشینان کشتی فلهبر Eternity C تقریباً ۴۸ ساعت پس از غرق شدن آنها در دریا خبر داد. حوثیها، در همان زمان تهدید خود علیه کشتیرانی را تکرار کردند و دولت فیلیپین را بر آن داشتند تا دستور فوری صادر کند که کشتیهای دارای خدمه فیلیپینی باید از منطقه دریای سرخ منحرف شوند.
تاکنون تیم عملیات امنیتی اتحادیه اروپا در منطقه، EUNAVFOR Aspides، نجات سه خدمه دیگر فیلیپینی، و یک عضو تیم امنیتی تبعه یونان، را تأیید کرد. تعداد افراد باقیمانده ۱۰ نفر از ۲۲ خدمه به علاوه سه نگهبان امنیتی است. در مجموع ۱۱ نفر تا زمانیکه شبه نظامیان حوثی تعداد افراد تحت بازداشت خود را تأیید نکنند، مفقود شمرده میشوند. ضمن اینکه احتمال میرود چهار نفر در کشتی جان باختهاند.
شرکت Cosmoship یونان، طی بیانیهای اعلام کرد: گمان میرود یک نفر جان باخته و چهار نفر دیگر از زمان حمله به کشتی دیده نشدهاند. این شرکت تعداد مفقودین را ۱۰ نفر اعلام کرد. تلاش برای جستوجو توسط شرکت امنیت دریایی یونانی Diaplous و Ambrey رهبری میشود. یکی از مقامات دیاپلوس به رویترز گفت: جستوجو برای یافتن دریانوردان مفقود شده به دلیل حضور قایقهای تندروی شبه نظامنیان حوثی در منطقه پیچیده شده است.
شرکت Cosmoship اعلام کرد که کشتی متعلق به این شرکت در زمان حمله حدود ۵۰ مایل دریایی از الحدیده یمن فاصله داشته است. آنها گزارش میدهند کشتی Eternity C محمولهای را برای برنامه جهانی غذای سازمان ملل به بربره سومالی تحویل داده بود و در زمان حمله در شرایط تعادل به سمت جده عربستان سعودی برای سوخت در حرکت بود.
حمله به کشتیها تا زمان لغو محاصره غزه ادامه دارد
یحیی سریع سخنگوی شبه نظامیان حوثی یمن در پیامی تند به صورت آنلاین هشدار داد ما شوخی نمیکردیم. وی تهدید کرد این گروه به مسدود کردن کشتیهای عازم اسرائیل تا زمان لغو محاصره و توقف تجاوز به غزه ادامه خواهد داد.
عبدالمالک الحوثی رهبر شبهنظامیان، نیز در بیانیهای گفت: محاصره اسرائیل همیشه برقرار بوده است، اما این گروه به تازگی متوجه این تخلفات شده است. او نیز ممنوعیت کشتیرانی را در دریای سر خ تکرار کرد.
وزارت کارگران مهاجر فیلیپین گزارش داد: از نزدیک در نجات خدمه هر دو کشتی Magic Seas که ۲۰ فیلیپینی در آن بودند و Eternity C مشارکت دارد. این وزارتخانه دیروز اطلاعیهای صادر کرده و گفت: صاحبان کشتی باید کشتیهای خود را که توسط خدمه فیلیپینی اداره میشوند، تغییر مسیر دهند یا منحرف کنند تا از مناطق جنگی و پرخطر، به ویژه دریای سرخ و خلیج عدن، اجتناب کنند. همچنین این وزارتخانه پیش از این دستوراتی صادر کرده بود که به خدمه حق میداد از دریانوردی در آن مناطق خودداری کنند و کشتیهای مسافربری و کروز و همچنین کشتیهایی که قبلاً مورد حمله قرار گرفتهاند از دریانوردی به این منطقه با خدمه فیلیپینی منع میشدند.
منابع: maritime-executive، container-news.com
ترجمه و اقتباس: بهاره قهرمانی
Saturday, 12 July , 2025